I en on page-analys går vi igenom hela er hemsida noggrant, sida för sida. Vi gör dessutom en analys av sökningarna till er hemsida. Aspekter som vi tittar på i denna arbetsprocess är: Var syns ni idag? Vilka ord på er hemsida leder till att kunder kommer in på er sida? Har dessa kunder verkligen kommit “rätt” med sin sökning utifrån deras aktuella behov? Ger dessa sökningar någon utdelning till företaget - köper kunden produkten eller tjänsten? Och så vidare. Är det något sökord som håller på att sjunka? Finns det några risker med sidan som vi behöver ha fokus på? I den här tekniska analysen som genomförs tittar vi på över 2000 olika relevanta punkter och sen gör vi ett aktivt arbete i att optimera sökningen för kunden.
Vissa sidor tas bort som inte är aktuella eller ger några klick/pengar. Vi behöver analysera sidan noggrant, på djupet, och ändra den efter hur väl innehållet stämmer överens med vad du som kund faktiskt säljer, och framför allt med en utgångspunkt i vad ni förväntar er att sälja till era kunder. Vi börjar nu arbeta med webbsidan och beroende på hur denna ser ut i dagsläget, tar vi oss an flikarna med olika verktyg och i olika stor utsträckning. Vi kan exempelvis behöva designa upp helt nya undersidor, nya rubriker eller genomföra andra förändringar på sidan.