En sökordsanalys innebär en fördjupning i den digitala sökningen, där vi i första hand analyserar Googles data över sökbetenden. Analysen är baserad på intervjun och geografisk segmentering. Resultatet som vi får fram är en djupare förståelse för vad era kunder söker efter, för att hitta era tjänster samt konkreta förslag på effektiva sökord att optimera sidan mot.
Ett reellt exempel på vad vi kan åstadkomma med en sådan här analys, är att optimera ett utvalt sökord. I denna process sitter vi tillsammans med någon av er, (alternativt några av er,) på företaget och tittar då till exempel på vilka sökord som är aktuella för er och fokuserar sedan på dessa i vårt fortsatta arbete. Bortsett från att ett sökord alltid ska vara lönsamt för kunden ser vi också till att göra er medvetna om hur våra arbetsprocesser ser ut och går till. Det är viktigt för oss att ni får en förståelse kring hur vi arbetar.
Nu är vårt uppdrag att hitta ett ovanligt ord, en passande fras eller mening där ordet ingår eller en slogan, eller fras som helst ingen annan har. Vi får fram vilka som är de mest lönsamma sökorden för er verksamhet. Vi ger nu ett exempel, om än ett väldigt förenklat sådant, för att tydliggöra vad vi menar och hur vi går till väga i nästa steg:
En kund som har en däckfirma, vill synas på sökordet däck. Ordet är nödvändigt att inkludera på sidan för att få söktrafiken “korrekt och rätt” riktad, men samtidigt finns det en uppsjö av hemsidor inom branschen med just det här sökordet. Därmed behöver vi tänka nytt och överlista sökmotorn / sökalgoritmerna. Nu blir vårt uppdrag att komma djupare in i processen och sökanalysen, där vi hittar andra vägar för ordet däck att kunna uppfylla kundens önskan. Vi väljer ut effektiva satser, begrepp, synonymer och fraser som är kopplade till ordet däck.
En annan del i analysarbetet med sökord innebär att vi tittar på trafikökningen från vårt genomförda SEO-arbete. Här tittar vi på den nuvarande positionen och hur vi kan förbättra den.